Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 19:25
Reklama
News will be here

Polacy utknęli na Dominikanie. Jakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych?

Może się zdarzyć, że wakacje zostaną nieoczekiwanie wydłużone. Historia zna wiele przypadków, kiedy pasażerowie utknęli na zagranicznych lotniskach np. z powodu awarii. Od soboty do swoich domów nie mogą wrócić Polacy, którzy utknęli na Dominikanie. Czy wiesz, jakie są twoje prawa i co musi zapewnić przewoźnik, kiedy samolot nie wystartował?
Polacy utknęli na Dominikanie. Jakie prawa mają pasażerowie linii lotniczych?

Autor: iStock

Kto jest objęty pomocą?

W Polsce, zgodnie z rodzimym prawem, chronieni są tylko pasażerowie, których lot ma swój początek lub kończy się na terytorium Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Lichtensteinu oraz Szwajcarii. Ponadto muszą być spełnione warunki, które umożliwią ubieganie się o ewentualne odszkodowanie za opóźnienie lub odwołanie podróży. Wszystkie linie lotnicze mają obowiązek informowania pasażerów o przysługujących im prawach.

Lot może zostać odwołany

Zgodnie z prawem lot może zostać odwołany bez konsekwencji najpóźniej 14 dni przed planowanym startem. Jeśli przewoźnik nie dotrzymał tego terminu i nie zaproponował alternatywnego planu podróży, który umożliwiłby dotarcie na miejsce w ciągu 2 lub 4 godzin od pierwotnego (jest to zależne od czasu wprowadzenia zmiany), pasażerowi przysługuje prawo do zwrotu kosztu biletu oraz odszkodowania. Taka sytuacja obowiązuje też w momencie nieuzasadnionego wyższą koniecznością niewpuszczenia podróżnego na pokład, jeśli stawił się on do odprawy w terminie wyznaczonym przez linie lotnicze (np. w przypadku, kiedy sprzedano więcej biletów, niż było przewidzianych miejsc).

Wysokość takiego odszkodowania waha się pomiędzy 125 a 600 euro, czyli ok. 570 – 2800 zł, w zależności od aktualnego przelicznika walut. Jest to kwota warunkowana odległością podróży i jej opóźnieniami, jakie nastąpiły w wyniku zmiany trasy.

Duże opóźnienia

Prawo do odzyskania kosztu poniesionego przy zakupie biletu przysługuje pasażerowi rezygnującemu z lotu, który opóźniony był o więcej niż pięć godzin. Odszkodowanie przysługuje jednak już po trzech godzinach opóźnienia. Wyjątkiem są sytuacje w żaden sposób niezależne od linii lotniczych, np. wybuch wulkanu, sytuacja polityczna, zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu lub warunki pogodowe.

Pomoc linii lotniczych

Linie lotnicze zobowiązane są do udzielenia pomocy pasażerom bez względu na to czy lot jest opóźniony czy odwołany. Bezwzględnie wymagane jest od przewoźnika udostępnienie środków komunikacji, aby mogli skontaktować się z bliskimi. Może to być np. telefon lub mail. Ponadto musi zapewnić podróżnym posiłki oraz napoje na czas oczekiwania. Jeśli istnieje konieczność noclegu, również za to odpowiedzialność przejmują linie lotnicze.

Jak uzyskać odszkodowanie?

Procedura jest bardzo prosta. Wystarczy samodzielnie napisać wniosek, w którym zamieszczone zostaną szczegółowe informacje na temat odwołanego lub opóźnionego lotu (nr biletu, trasa, dane osobowe podróżującego itp.). Gotowe do wypełnienia formularze przewoźnicy udostępniają też na swoich stronach internetowych. Dokument należy przesłać na adres pocztowy odpowiednich linii lotniczych lub przekazać go drogą elektroniczną.


Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AparatowyTreść komentarza: Obsługuje W-21 jak i W-107 :) Ujęcie wodneData dodania komentarza: 17.02.2023, 18:57Źródło komentarza: Na terenie Grupy Azoty Police znajdują się pozostałości po Hydrierwerke PölitzAutor komentarza: Krzysztof DżemikTreść komentarza: Nie polecam tej firmy jako pracodawcy.Data dodania komentarza: 10.02.2023, 22:42Źródło komentarza: Grupa Azoty Polyolefins poszukuje pracowników na różne stanowiska produkcyjneAutor komentarza: MamaTreść komentarza: W czasie pandemii żaden pracownik pani Kasi nie stracił pracy? Może dla tego że ciężar utrzymania placówek spadł na rodziców dzieci, którzy zmuszeni byli płacić opłatę stałą za dziecko mimo iż placówka nie świadczyła usługi w ramach zawartej umowy. Rząd pozamykał placówki a koszty ich utrzymania spadły na rodziców. Czy tak powinno funkcjonować sprawne państwo?Data dodania komentarza: 01.09.2022, 11:33Źródło komentarza: Dofinansowanie placówek przedszkolnych i żłobkówAutor komentarza: AniaTreść komentarza: Głosuję na NellęData dodania komentarza: 26.11.2020, 07:18Źródło komentarza: Nella Mazgiejko będzie reprezentować nasz region w plebiscycie Pokaż TalentAutor komentarza: KozaTreść komentarza: Troszkę źle napisaliście bo nie tylko modelkami były Policzanki Data dodania komentarza: 23.11.2020, 23:29Źródło komentarza: Lokalne firmy stworzą charytatywny kalendarzAutor komentarza: WojtekTreść komentarza: Co ma woda do śmieci ? Bo nie rozumiem ?????Data dodania komentarza: 11.11.2020, 10:57Źródło komentarza: Obawy Policzan w związku z nową metodą naliczania opłat za śmieci
Reklama
News will be here
Reklama