Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 28 grudnia 2025 18:52
Reklama

„Bliska Kultura” – Rządowe koło ratunkowe dla mediów lokalnych. 10 milionów na ratowanie „soli demokracji”

Lokalne redakcje od lat walczą o przetrwanie. W cieniu wielkiej polityki i globalnych korporacji, lokalne gazety, portale, stacje radiowe i telewizyjne powoli umierają, odcięte od tlenu, jakim są wpływy reklamowe. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiedziało właśnie program „Bliska Kultura”, który ma szansę stać się punktem zwrotnym w tej nierównej walce.
Kliknij aby odtworzyć

Sytuacja niezależnych mediów lokalnych jest dziś, jeśli nie dramatyczna, to bardzo trudna. Jak zauważają eksperci i sami wydawcy, tzw. „tort reklamowy” w miastach i powiatach skurczył się drastycznie. Pieniądze, które dawniej zasilały budżety lokalnych tygodników czy stacji telewizyjnych, dziś płyną szerokim strumieniem do wielkich platform internetowych i mediów społecznościowych. Niezależne redakcje lokalne, będące najbliżej ludzkich spraw, utraciły stabilne przychody z reklam, w dodatku często muszą zmagać się z konkurencją mediów finansowanych przez samorządy. 
 

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska w poniedziałek zaprezentowała założenia nowego pilotażowego programu resortu "Bliska kultura". Ministerstwo w 2026 roku przeznaczy 10 milionów złotych na program, którego celem jest wzmocnienie niezależnych mediów lokalnych, zapewnienie informacji najbliższych obywatelowi, a także wsparcie kultury i tożsamości oraz dziedzictwa regionu. Beneficjentami programu mają być niezależne, lokalne tytuły prasowe, portale oraz stacje radiowe i telewizyjne.  Media publiczne i samorządowe nie będą mogły do niego aplikować. 
 

Jak podkreślił na konferencji prasowej wiceminister Maciej Wróbel, „Lokalne media są solą demokracji. To nie tylko źródło informacji, ale przede wszystkim kontrola władzy na szczeblu lokalnym. Bezcenna z punktu widzenia niezależnego dziennikarstwa”.  Dlatego tak ważne jest zadbanie o wyrównanie ich szans na rynku.
 

Program „Bliska Kultura” jest na razie pilotażem. Jeśli mechanizm promocji kultury poprzez małe redakcje zadziała, resort nie wyklucza zwiększenia budżetu w kolejnych latach. Szczegółowe zasady konkursu zostaną dopracowane w styczniu podczas konsultacji z organizacjami zrzeszającymi nadawców i wydawców.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AparatowyTreść komentarza: Obsługuje W-21 jak i W-107 :) Ujęcie wodneData dodania komentarza: 17.02.2023, 18:57Źródło komentarza: Na terenie Grupy Azoty Police znajdują się pozostałości po Hydrierwerke PölitzAutor komentarza: Krzysztof DżemikTreść komentarza: Nie polecam tej firmy jako pracodawcy.Data dodania komentarza: 10.02.2023, 22:42Źródło komentarza: Grupa Azoty Polyolefins poszukuje pracowników na różne stanowiska produkcyjneAutor komentarza: MamaTreść komentarza: W czasie pandemii żaden pracownik pani Kasi nie stracił pracy? Może dla tego że ciężar utrzymania placówek spadł na rodziców dzieci, którzy zmuszeni byli płacić opłatę stałą za dziecko mimo iż placówka nie świadczyła usługi w ramach zawartej umowy. Rząd pozamykał placówki a koszty ich utrzymania spadły na rodziców. Czy tak powinno funkcjonować sprawne państwo?Data dodania komentarza: 1.09.2022, 11:33Źródło komentarza: Dofinansowanie placówek przedszkolnych i żłobkówAutor komentarza: AniaTreść komentarza: Głosuję na NellęData dodania komentarza: 26.11.2020, 07:18Źródło komentarza: Nella Mazgiejko będzie reprezentować nasz region w plebiscycie Pokaż TalentAutor komentarza: KozaTreść komentarza: Troszkę źle napisaliście bo nie tylko modelkami były Policzanki Data dodania komentarza: 23.11.2020, 23:29Źródło komentarza: Lokalne firmy stworzą charytatywny kalendarzAutor komentarza: WojtekTreść komentarza: Co ma woda do śmieci ? Bo nie rozumiem ?????Data dodania komentarza: 11.11.2020, 10:57Źródło komentarza: Obawy Policzan w związku z nową metodą naliczania opłat za śmieci
Reklama
Reklama